Brudhyltans våtmark
Egenskaper
Våtmarksprojekt
Tätortsnära
Information
Projektnummer
22168086
Status
Avslutat
Projektperiod
2021-10-01 - 2023-12-31
Ansökningsår
2021
Kommun
Kommun
Kalmar
Kommunens diarienummer
SFN 2021/0101
I ansökan
Ja
Prioritet
1
Län
Län
Kalmar län
Länsstyrelsens diarienummer
501-4004-21
Inkommet till länsstyrelsen
2021-04-12
Initiativtagare
Initiativtagare
Johan Wegenke
Inskickat till kommun
Nej
Inriktning
Tema
Övrigt
Våtmarksprojekt
Ja
Tätortsära
Ja
Ladda ner PDF
Uppgifterna i faktabladet hämtas från ansökan tills dess projektet är avslutat, sedan hämtas de från slutrapporten.
Drivs av
Kommun och förening i samverkan
Sammanfattning
Området som går under projektnamnet Brudhyltan är ett långlänt ca 5 ha stort område intill Åleboån (biflöde till Halltorpsån) som i samband med högflöde översvämmas av åns vatten. Historiskt har man försökt dika ur området för att kunna odla skog men området, som består av torv, är i dagsläget för blött för detta syfte. Markägarna vill hellre återskapa den myr som fanns där tidigare genom att kvarhålla vattnet på marken en längre tid under året.
Syfte
Syftet med projektet är att återväta torvmarken och återskapa den våtmark/myr som funnits där historiskt. Eftersom det ändå inte går att odla skog på ytan ser markägarna ett större värde i att området används för biologisk mångfald och vatten till viltet samt, om nöden kräver, att det finns vatten för att släcka bränder. Genom att torven blötläggs i högre utsträckning än idag kan man också förhindra att den bryts ner vilket är positivt ur klimatsynpunkt. Området ska fortsättningsvis genomströmmas av vatten i samband med höga flöden i ån men genom att dämma i det grävda diket kan vattnet hållas kvar längre under året istället för att det torkar ut till sommaren.
Bakgrund
Projektet har kommit till genom att privata markägare kontaktade Kalmar kommun med idén om att återskapa myren. Kommunen där därefter varit i kontakt med både LNU och Länsstyrelsen som ställt sig positiva till projektet, som passar väl in i LONA-satsningen på våtmarker. Markägarna kommer vara delaktiga för att stärka upp vägar och sköta viss trädfällning för att komma åt och jobba. Kalmar kommun kommer agera projektledare.
Lokala aktörer
Privata skogsägare.
Projektets bidrag till miljökvalitetsmålen och långsiktigt och varaktigt naturvårdsarbete i kommunen
Projektet kommer bidra till flera av miljökvalitetsmålen. Genom att marken återvätas och blir en mer varaktig våtmark kommer de bidra till målet Myllrande våtmarker liksom Ett rikt djur- och växtliv när den våta livsmiljön blir mer varaktig. Likaså gynnas Levande sjöar och vattendrag när landskapets ekologiska och vattenhushållande funktion förstärks. Även om våtmarken hamnar relativt högt upp i avrinningsområdet kan den bidra till målet Ingen övergödning. Att torven återigen läggs under vatten bidrar positivt till målet Begränsad miljöpåverkan.
Genom att kommunen tillsammans med privata markägare utför naturvårdande åtgärder förstärks samarbetet mellan det privata och det offentliga vilket ofta får ringar på vattnet.
Projektets långsiktiga effekter
På sätt och vis samma som det utpekade miljökvalitetsmål vill åstadkomma, bla ökad biologisk mångfald och förbättrad resiliens i miljön. Anläggande eller återskapande av våtmarker bidrar med många ekologiska systemtjänster såsom vattenrening och ökad grundvattenbildning men även minskad risk för översvämningar.
Omfattar ansökan åtgärder för vilka stöd sökts eller beviljats enligt annan författning?
Nej
Åtgärder
Åtgärd 1
Beviljad
Igenläggning/dämning av diken för att förhindra att området dräneras. Viss grävning krävs i utkanten av området men i möjligaste mån ska området återvätas genom dämning. Medel kan också behöva användas för att höja upp en mindre skogsväg som ligger i utkanten av området. Den uppskattade resultatet bygger på att projekteringen visar att det är möjligt, annars kan åtgärden bli mindre än 5 ha.
Total kostnad Värde ideellt arbete Sökt bidrag Beviljat bidrag 220 000 kr 0 kr 198 000 kr 198 000 kr Åtgärd 2
Beviljad
Projektledning och administration av projektet samt projektering av åtgärden.
Total kostnad Värde ideellt arbete Sökt bidrag Beviljat bidrag 80 000 kr 0 kr 72 000 kr 72 000 kr
Summa åtgärder
Total kostnad | Värde ideellt arbete | Sökt bidrag | Beviljat bidrag | |
---|---|---|---|---|
Åtgärd 1 | 220 000 kr | 0 kr | 198 000 kr | 198 000 kr |
Åtgärd 2 | 80 000 kr | 0 kr | 72 000 kr | 72 000 kr |
Summa | 300 000 kr | 0 kr | 270 000 kr | 270 000 kr |
Utbetalningstakt bidrag
År |
Sökt bidrag
( % av total ) |
Beviljat bidrag
( % av total ) |
---|---|---|
2021 | 0 kr | 202 000 kr ( 74,81 % ) |
2022 | 202 500 kr ( 75,00 % ) |
0 kr |
2023 | 0 kr | 0 kr |
2024 | 67 500 kr ( 25,00 % ) |
68 000 kr ( 25,19 % ) |
Fördelat | 270 000 kr | 270 000 kr |
Kvar att fördela | 0 kr | 0 kr |
Fördelat
Sök bidrag
270 000 kr
Beviljat bidrag
270 000 kr
Kvar att fördela
Sökt bidrag
0 kr
Beviljat bidrag
0 kr
I vilken omfattning stödjer projektet de globala hållbarhetsmålen?
Ingen fattigdom
Ingen betydelseIngen hunger
Ingen betydelseHälsa och välbefinnande
Liten betydelseGod utbildning för alla
Ingen betydelseJämställdhet
Ingen betydelseRent vatten och sanitet
Liten betydelseHållbar energi för alla
Ingen betydelseAnständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Ingen betydelseHållbar industri, innovationer och infrastruktur
Ingen betydelseMinskad ojämlikhet
Ingen betydelseHållbara städer och samhällen
Liten betydelseHållbar konsumtion och produktion
Ingen betydelseBekämpa klimatsförändringen
Liten betydelseHav och marina resurser
Ingen betydelseEkosystem och biologisk mångfald
Stor betydelseFredliga och inkluderande samhällen
Ingen betydelse
I vilken omfattning stödjer projektet genomförande av miljökvalitetsmålen?
Miljökvalitetsmål
Ingen betydelse
Liten betydelse
Stor betydelse
Begränsad klimatpåverkan
Stor betydelseFrisk luft
Ingen betydelseFörsurning
Ingen betydelseGiftfritt
Ingen betydelseOzonskikt
Ingen betydelseStrålning
Ingen betydelseÖvergödning
Liten betydelseSötvatten
Liten betydelseGrundvatten
Liten betydelseKust och hav
Ingen betydelseVåtmark
Stor betydelseSkog
Ingen betydelseOdlingslandskap
Ingen betydelseFjäll
Ingen betydelseBebyggelse
Ingen betydelseDjur och växter
Stor betydelse
Syfte för våtmarksprojekt
Syfte för våtmarksprojekt (för åtgärdskategori 7 och 8)
Ingen betydelse
Liten betydelse
Stor betydelse
Ökad vattenhushållning
Stor betydelseUtjämning av vattenflöden
Stor betydelseÖkad grundvattenbildning
Liten betydelseMinska risk för översvämning
Liten betydelseVattenkvalitet minska näringsämnen
Liten betydelseVattenkvalitet minska miljögifter
Liten betydelseÖka naturliga våtmarksnaturtyper
Stor betydelseÖka artificiella våtmarksnaturtyper
Ingen betydelseGynna rödlistade arter
Liten betydelseGynna arter generellt
Stor betydelseFörbättra grön infrastruktur
Liten betydelseMinska klimatpåverkan
Stor betydelseÖka klimatanpassning
Ingen betydelseFörberedelsearbete
Ingen betydelse
Politikområden
Område | Andel | Motivering |
---|---|---|
Övrigt av betydelse för naturvård | 100% | Skapande av våtmarker |
Finansiärer
Namn | Typ | Kontanta medel | Egen arbetsinsats | Värde ideellt arbete | |
---|---|---|---|---|---|
Kalmar | Kommun | 30 000 kr | 0 kr | 0 kr | |
Summa | 30 000 kr | 0 kr | 0 kr | Totalt 30 000 kr |
Summa
Kontanta medel
30 000 kr
Egen arbetsinsats
0 kr
Värde ideellt arbete
0 kr
Här anger länsstyrelsen villkor som projektet kommer att få om det beviljas . Dessa syns endast när status på projektet är 'inskickad'. Efter beviljande syns de villkor som valts i fliken slutrapport under motivering och villkor.
Filnamn | Filtyp | |
---|---|---|
medfinansieringsintyg-Brudhyltan.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
Översiktskarta Brudhyltan.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
Våtmark Brudhyltan.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
20210205_093259.jpg | image/jpeg | Ladda ner bilaga |
Beslut om beviljat bidrag LONA Brudhyltans våtmark, Kalmar.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
Drivs av
Kommun och förening i samverkan
Senaste statusändring
-
Genomförande och erfarenheter
Projektets avsåg att återställa hydrologin i det dikade kärret Hökamaden genom att lägga igen det dike som en gång grävts för att dränera området. Kärret står i kontakt med Åleboån (Halltorpsån) i väster och fungerar vid höga flöden som en bifåra och översvämningsyta till ån. Sedan dikningen gjordes genom verkställandet av Brudhyltaåns dikningsföretag av år 1942 har marken runt diket övergivits vilket medfört att kärret återuppstått till följd av att diket börjat växa igen. Dock var dikessträckan ut från kärret fortfarande intakt i och med att den grävts genom den naturliga, vattenhållande stentröskeln; något som medfört att kärret sinat under torrperioden och blottlagt den torvrika marken. Därmed fanns en risk att denna släppte ifrån sig koldioxid under denna period; detta är dock inget som undersökts närmare inför eller i projektet.
Projektets plan var att utföra åtgärder för att kärret ska kunna hålla mer vatten under flödesperioden samt att mer vatten ska dröja sig kvar under torrperioden för att stärka landskapets vattenhållande förmåga, torvens beständighet i marken och befästa kärret som en oas för djurlivet. Ursprungligen var tanken att åstadkomma detta genom en relativt enkel lösning; nämligen att dämma vattnet där det passerar ut från kärret i en större vägtrumma. Vid två tillfällen under 2022 (maj och december, för olika flöden) nyttjades trumman för att utföra temporära dämningar och avläsa effekterna uppströms, i och med att kärret är förbundet med ån. Detta kompletterades med inmätningar av mark, diken, broar och vattennivåer i området. Sammantaget bidrog detta till en ökad förståelse för hydrologin på platsen. Slutsatsen blev att ingen av dämningarna fick några mätbara effekter uppströms våtmarken och det bedömdes säkert att gå vidare med en mer permanent lösning utifrån de dämningsnivåer som testats.
Efter diskussioner med markägare och Länsstyrelsen bestämde vi oss dock för att hitta en annan lösning än vägtrumman för att hålla kvar vattnet i kärret. Vi riktade blicken nedströms vägen där diket var grävt genom den ursprungliga vattenhållande tröskeln, som vattnet behövt passera över för att komma tillbaka till ån innan dikningen. Målsättningen var att så långt som möjligt återskapa funktionen som den naturliga tröskeln haft, baserat på kartmaterial och provdämningar. Att lägga igen diket genom tröskeln hade varit en naturlig lösning men den var inte utan komplikationer.
Eftersom diket fortfarande omfattas av ett gällande tillstånd för markavvattning kunde det rent juridiskt inte läggas igen hur som helst; detta hade krävt en ändring av dikesföretaget på något sätt. Dessutom förespråkade markägarna någon slags reglerbarhet om återställningen av kärret skulle få oönskade konsekvenser för omgivande mark på sikt. Lösningen blev att anlägga ett reglerbart trädämme i diket där det passerar genom den blockrika marken. På så vis är det fortfarande möjligt att avsänka utloppsnivån från kärret om det skulle behövas av något skäl. En annan faktor som bidrog till valet av dämningslösning var den grävda dikesfåran bedömdes vara svår att få helt tät igen med på platsen tillgängligt material. På grund av bristen på tätt material fick vi transportera dit några lass med lerig morän som vi kunde använda för att täta runt dämmet i diket.
Eftersom dämningen skulle utgöra ett vandringshinder behövde vi även anlägga ett omlöp för fisk. Det gick vägen även om marken som sagt var mycket blockig och svårgrävd. Därmed är det möjligt för uppvandrande fisk att ta sig in i den gamla maden och leka. Arbetena utfördes augusti-september 2023 när kärret och ån var i princip torrlagda. Sammantaget innebar dock den större arbetsinsatsen avseende åtgärderna att budgeten inte räckte till och projektet blev ca 20 % dyrare än tänkt. En av markägarna bistod dessutom med röjning och fällning av träd på egen bekostnad.
Med försiktig optimism vill vi tro att projektet blivit lyckat men elddopet blir torrperioden, som i skrivande stund ligger framför oss, då det får visa sig hur mycket vatten som blir kvar i våtmarken. Säkert är i alla fall att det blev rejält med vatten efter snösmältningen 2024. Den höga nivån gjorde att det började rinna över kanten på träfördämningen och erodera bort material på nedströmssidan där vi inte lika nogsamt tätat och skyddat jorden. Att marken består till övervägande del av stor sten gjorde att vattnet som föll över fördämningen kunde spola bort det fina materialet mellan stenen. Därför fick vi under våren göra en insats för att bygga upp baksidan av träväggen genom att handgripligen ta bort en del sten och ersätta med tätt material. Därefter lades sten upp till kanten på dämningen för att eliminera fallhöjden vid framtida bräddningar. Ytterligare en insats är planerad för att tillföra mer sten direkt uppströms utloppströskeln i omlöpet, som kan bromsa vattnet ytterligare vid låga flöden.
Långsiktiga effekter från naturvårdssynpunkt
Anläggande eller återskapande av våtmarker bidrar med många ekologiska systemtjänster såsom vattenrening, ökad grundvattenbildning och förbättrad vattenbalans i landskapet. I det aktuella fallet utgörs hela våtmarksytan av torvjord som på grund av det grävda diket genom området helt eller delvis torkar ut under torrperioden. Under dessa månader finns det risk att torven börjar brytas ned. Vi har genom provgrävning kunnat konstatera att torvdjupet kan vara uppåt en meter djupt i vissa delar av kärret. Genom återställandet den vattenhållande nivån att dämma i det grävda diket kan vattnet hållas kvar bättre på och i torven även under sommarhalvåret, vilket bör motverka denna process. Dessutom bidrar åtgärden till att vatten hålls kvar kärret under torrperioden, vilket inte varit fallet innan. Detta bör vara till gagn för djurlivet på platsen. Vi vet redan att området används som rastplats för till exempel knölsvan och tranor. Älgar har också tidigare setts vid kärret och med mer vatten kan kärret förstärkas sin oas för viltet. När området håller kvar vattnet längre kan det också tänkas gynna rovfisk som letar sig in i kärret för lek. Ynglen får då mer tid på sig att växa upp och utvecklas.
Hur kommer projektets återstående uppföljning och utvärdering att gå till?
Kalmar kommun kommer under några års tid efter genomförande att göra besök och dokumentera våtmarken, dock ingår inte detta i projektet. Platsen, som är relativt lättbesökt med bil, har redan använts för studiebesök av det lokala vattenrådet.
Har flera aktörer varit inblandade i projektet?
Ja
Beskriv i så fall samverkan
Projektet har kommit till genom att privata markägare kontaktade Kalmar kommun med idén om att återskapa kärret/maden. Kommunen har därefter varit i kontakt med både Skogsstyrelsen, LNU och Länsstyrelsen som ställt sig positiva till projektet. Markägarna har varit delaktiga vid planeringen, bistått med byggmaterial och har utfört trädfällning på egen bekostnad för att vi skulle kunna komma åt och utföra åtgärderna. Ett avtal har upprättats mellan kommunen och de markägare på vars mark de fysiska åtgärderna utförts. Avtalet reglerar att kommunen har ansvaret att göra justeringar/rättelser på anlagda delar under viss tid, därefter övergår det fulla ansvaret för skötseln till markägarna.
Omfattar ansökan åtgärder för vilka stöd sökts eller beviljats enligt annan författning?
Nej
Åtgärder
Åtgärd 1
Genomförd
Igenläggning/dämning av diken för att förhindra att området dräneras. Viss grävning krävs i utkanten av området men i möjligaste mån ska området återvätas genom dämning. Medel kan också behöva användas för att höja upp en mindre skogsväg som ligger i utkanten av området. Den uppskattade resultatet bygger på att projekteringen visar att det är möjligt, annars kan åtgärden bli mindre än 5 ha.
Total kostnad Värde ideellt arbete Beviljat bidrag Beviljat 220 000 kr 0 kr 198 000 kr Utfall 251 900 kr 0 kr 198 000 kr Åtgärd 2
Genomförd
Projektledning och administration av projektet samt projektering av åtgärden.
Total kostnad Värde ideellt arbete Beviljat bidrag Beviljat 80 000 kr 0 kr 72 000 kr Utfall 112 400 kr 0 kr 72 000 kr
Summa beviljat
Total kostnad | Värde ideellt arbete | Beviljat bidrag | |
---|---|---|---|
Åtgärd 1 | 220 000 kr | 0 kr | 198 000 kr |
Åtgärd 2 | 80 000 kr | 0 kr | 72 000 kr |
Beviljat | 300 000 kr | 0 kr | 270 000 kr |
Summa utfall
Total kostnad | Värde ideellt arbete | Beviljat bidrag | |
---|---|---|---|
Åtgärd 1 | 251 900 kr | 0 kr | 198 000 kr |
Åtgärd 2 | 112 400 kr | 0 kr | 72 000 kr |
Utfall | 364 300 kr | 0 kr | 270 000 kr |
Utbetalningstakt bidrag
År |
Belopp per år
( % av total ) |
---|---|
2021 | 202 000 kr ( 74,81 % ) |
2022 | 0 kr |
2023 | 0 kr |
2024 | 68 000 kr ( 25,19 % ) |
Summa fördelat | 270 000 kr |
Kvar att fördela | 0 kr |
Projektets kostnader per kostnadsslag
Kostnadsslag | Kostnad |
---|---|
Arbetskostnad inklusive ideellt arbete | 110 800 kr |
Material | 37 900 kr |
Köpta tjänster | 214 000 kr |
Resor | 1 600 kr |
Övrigt | 0 kr |
Summa fördelat | 364 300 kr |
Kvar att fördela | 251 900 kr |
I vilken omfattning stödjer projektet de globala hållbarhetsmålen?
Ingen fattigdom
Ingen betydelseIngen hunger
Ingen betydelseHälsa och välbefinnande
Liten betydelseGod utbildning för alla
Ingen betydelseJämställdhet
Ingen betydelseRent vatten och sanitet
Liten betydelseHållbar energi för alla
Ingen betydelseAnständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Ingen betydelseHållbar industri, innovationer och infrastruktur
Ingen betydelseMinskad ojämlikhet
Ingen betydelseHållbara städer och samhällen
Liten betydelseHållbar konsumtion och produktion
Ingen betydelseBekämpa klimatsförändringen
Liten betydelseHav och marina resurser
Ingen betydelseEkosystem och biologisk mångfald
Stor betydelseFredliga och inkluderande samhällen
Ingen betydelse
I vilken omfattning stödjer projektet genomförande av miljökvalitetsmålen?
Miljökvalitetsmål
Ingen betydelse
Liten betydelse
Stor betydelse
Begränsad klimatpåverkan
Liten betydelseFrisk luft
Ingen betydelseFörsurning
Ingen betydelseGiftfritt
Liten betydelseOzonskikt
Ingen betydelseStrålning
Ingen betydelseÖvergödning
Liten betydelseSötvatten
Liten betydelseGrundvatten
Liten betydelseKust och hav
Ingen betydelseVåtmark
Stor betydelseSkog
Liten betydelseOdlingslandskap
Ingen betydelseFjäll
Ingen betydelseBebyggelse
Ingen betydelseDjur och växter
Stor betydelse
Syfte för våtmarksprojekt
Syfte för våtmarksprojekt (för åtgärdskategori 7 och 8)
Ingen betydelse
Liten betydelse
Stor betydelse
Ökad vattenhushållning
Liten betydelseUtjämning av vattenflöden
Stor betydelseÖkad grundvattenbildning
Liten betydelseMinska risk för översvämning
Liten betydelseVattenkvalitet minska näringsämnen
Liten betydelseVattenkvalitet minska miljögifter
Liten betydelseÖka naturliga våtmarksnaturtyper
Stor betydelseÖka artificiella våtmarksnaturtyper
Liten betydelseGynna rödlistade arter
Liten betydelseGynna arter generellt
Stor betydelseFörbättra grön infrastruktur
Liten betydelseMinska klimatpåverkan
Stor betydelseÖka klimatanpassning
Liten betydelseFörberedelsearbete
Ingen betydelse
Politikområden
Område | Andel | Motivering |
---|---|---|
Övrigt av betydelse för naturvård | 100% | Skapande av våtmarker |
Finansiärer
Namn | Typ | Kontanta medel | Egen arbetsinsats | Värde ideellt arbete | |
---|---|---|---|---|---|
Kalmar | Kommun | 30 000 kr | 0 kr | 0 kr | |
Summa | 30 000 kr | 0 kr | 0 kr | Totalt 30 000 kr |
Summa
Kontanta medel
30 000 kr
Egen arbetsinsats
0 kr
Värde ideellt arbete
0 kr
Projektets villkor
Typ | Villkor | Beskrivning | Uppfyllt |
---|---|---|---|
LST | 11. | Faktiska utgifter samt kostnader för arbetstid (både kommunal, ideell eller annan) liksom tidrapporter ska kunna verifieras på begäran av Länsstyrelsen samt vid revision. | Ja |
LST | 12. | Vid byggande av fågeltorn, plattformar, spänger, skylthållare etc. ska miljövänliga material användas i så stor utsträckning som möjligt. Om det inte är möjligt ska Länsstyrelsen kontaktas och motivering lämnas innan valet görs. | Ja |
LST | 3. | Förändringar i projektet ska godkännas av Länsstyrelsen. Anmälan ska ske i god tid. | Ja |
LST | 4. | Om projektet inte kan fullföljas ska Länsstyrelsen underrättas omgående. | Ja |
LST | 6. | En verksamhetsrapport ska inrapporteras i LONA-registret och besked om att rapportering skett ska lämnas till Länsstyrelsen senast den 1 mars varje år. | Ja |
LST | 7. | En slutrapport ska inrapporteras i LONA-registret och en påskriven utskrift ska lämnas in till Länsstyrelsen senast tre månader efter det att projektet är genomfört. | Ja |
LST | 8. | Vid marknadsföring och information om projektet samt i alla dokument som framställs inom projektet ska det tydligt framgå att ”Statliga bidrag till lokala naturvårdsprojekt medfinansierar genomförandet av detta projekt”. Det gäller böcker, rapporter, broschyrer, informationstavlor, pressmeddelanden, hemsidor m.m. Naturvårdsverkets symbol ”LONA” kan användas där så är lämpligt. | Ja |
LST | 9. | Foto eller annan bild som presenterar projektet ska läggas som bilaga i LONA-registret, senast i samband med första verksamhetsrapporten. | Ja |
LST | V7. | Arbetet ska ske i samråd med, och efter godkännande av, markägare. | Ja |
Fritext | 1. | Bidraget får enbart användas för de åtgärder och de resultat som anges i detta beslut. Följande åtgärder ska genomföras och resultat ska uppnås för att sökanden ska få rätt till hela bidraget: Återskapa våtmark/myr Brudhyltan i anslutning till Åleboån genom igenläggning/dämning av diken. Återskapad våtmark ca 5 ha. Projektledning och projektering inför återskapande av våtmark Brudhyltan. | Ja |
Fritext | 2. | Avstämning och förankring av åtgärder ska ske innan genomförande genom att en intresseanmälan för våtmark skickas in. I intresseanmälan ska LONA-projektets diarienummer uppges. | Nej |
Fritext | 3. | Samråd och tillstånd enligt annan lagstiftning ska sökas i god tid innan åtgärderna genomförs. Information om detta finns på Länsstyrelsens webbplats. | Ja |
Fritext | 4. | Projektet ska vara genomfört senast den 31 december 2023. Efter godkännande av Länsstyrelsen kan projektet förlängas upp till fyra år från startdatum. | Ja |
Fritext | 8. | För åtgärder som kan definieras geografiskt ska en shape-fil lämnas in där respektive åtgärds geometri tydligt framgår. I shape-filens attributtabell ska det framgå koordinater för åtgärdens centrum, koordinater för åtgärdens utlopp, area (hektar), medeldjup (meter), tillrinningsområdets area (km2 ), anläggningsår, huvudsyfte, kostnad (både stöd och annan finansiering), i vilken kommun som åtgärderna genomförts samt eventuell magasinerande kapacitet (m3 ). Detta ska medfölja slutrapporten för projektet. | Ja |
Fritext | 9. | Åtgärder i kategori 7 som kan definieras geografiskt ska fotodokumenteras före och efter genomförd åtgärd. Fotografier som visar att åtgärderna har genomförts ska medfölja slutrapporten för projektet. | Ja |
Fritext | 12. | Allt material som tas fram och presenteras digitalt ska vara tillgängligt för alla. Till exempel ska en rapport sparas i lämpligt digitalt format, som en pdf-fil, och inte vara inskannade för att möjliggöra att de kan läsas upp i olika talsyntesprogram. | Ja |
Fritext | 13. | Projektet ska presenteras på kommunens webbplats samt redovisa sina resultat i samband med ”Lokala naturvårdens dagar” eller annat publikt arrangemang minst en gång inom projektets löptid. | Ja |
Fritext | 16. | Artfynd ska läggas in på Artportalen. | Ja |
Fritext | 17. | Det är inte tillåtet att plantera eller så in arter som har potential att bli invasiva, se Artdatabankens lista för riskklassade arter. | Ja |
Motivering till beslut
Länsstyrelsen anser att projektet uppfyller kraven enligt förordningen (2003:598) om statliga bidrag till lokala naturvårdsprojekt.
Projektet syftar till Restaurering och anläggande av våtmarker (kategori 7) och Förberedelsearbete inför restaurering eller anläggande av våtmark (kategori 8). Projektet bidrar till att uppfylla miljökvalitetsmålen ”Levande sjöar och vattendrag”, ”Myllrande våtmarker”, ”Ett rikt växt- och djurliv” samt ”Ingen övergödning”.
Länsstyrelsen gör bedömningen att projektets totalkostnad är motiverad ur naturvårdssynpunkt och ser positivt på åtgärder som återvätning av tidigare utdikad mark samt åtgärder som tillåter en variation i vattennivå. Området ingår i ett objekt inom våtmarksinventeringen och har klass 3, vissa naturvärden.
Länsstyrelsen poängterar att det är viktigt att projektet uppfyller syftet med LONA-förordningen, eftersom det i detta skede inte är känt exakt vilken placering utformning åtgärderna kommer att ha.
Länsstyrelsen har därför ställt villkor om förankring och avstämning av åtgärder i detta beslut.
Godkända ändringar
Projektet har förlängts endast avseende tidpunkten för inlämnande av slutrapport.
Kommentar om hur projektets villkor har uppfyllts
Eventuellt gjordes ingen intresseanmälan via Länsstyrelsens hemsida. Dock har vi haft dialog med Länsstyrelsen under projektets gång, dels enheten för vattenverksamhet dels med länsfiskekonsulenten. Vi kom fram till att ett återställande av våtmarkens vattenregim till de ursprungliga förhållandena var det önskvärda i sammanhanget.
Filnamn | Filtyp | |
---|---|---|
LONA Brudhyltans våtmark dnr 4004-21 Verksamhetsrapport för 2021, signerad.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
Översikt2 våtmarken maj 2024.JPG | image/jpeg | Ladda ner bilaga |
Omlöp.JPG | image/jpeg | Ladda ner bilaga |
Vy södra vägen maj 2024.JPG | image/jpeg | Ladda ner bilaga |
Djuphåla.jpg | image/jpeg | Ladda ner bilaga |
Information Hökamad.jpg | image/jpeg | Ladda ner bilaga |
LONA Brudhyltans våtmark dnr 4004-21 Verksamhetsrapport för 2022.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
Projektrapport LONA Brudhyltan (bilaga_slutredovisning).pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
Beslut om godkännande av slutrapporteringen och slutligt bidrag LONA Brudhyltans våtmark.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
Bilagor från ansökan
Filnamn | Filtyp | |
---|---|---|
medfinansieringsintyg-Brudhyltan.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
Översiktskarta Brudhyltan.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
Våtmark Brudhyltan.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
20210205_093259.jpg | image/jpeg | Ladda ner bilaga |
Beslut om beviljat bidrag LONA Brudhyltans våtmark, Kalmar.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |