Återställ Danesjö
Egenskaper
Våtmarksprojekt
Tätortsnära
Information
Projektnummer
23169357
Status
Pågående
Projektperiod
2022-12-16 - 2025-12-31
Ansökningsår
2022
Kommun
Kommun
Kalmar
Kommunens diarienummer
Inget diarienummer
I ansökan
Ja
Prioritet
2
Län
Län
Kalmar län
Länsstyrelsens diarienummer
501-10055-22
Inkommet till länsstyrelsen
2022-12-01
Initiativtagare
Initiativtagare
Johan Wegenke
Inskickat till kommun
Nej
Inriktning
Tema
Övrigt
Våtmarksprojekt
Ja
Tätortsära
Ja
Ladda ner PDF
Drivs av
Kommun och förening i samverkan
Sammanfattning
Projektet går ut på att söka vattendom för att återställa våtmarken i Danesjö, som ligger 2 mil norr om Kalmar. Våtmarken dikades ut genom syneförrättning i början av 1900-talet och delvis ännu tidigare. Att hålla ingång dikesföretaget vållar bekymmer för markägarna på grund av kostsam pumpning och pumpanläggningen i sig är gammal och sliten. Dikesföretaget har därför bestämt att låta återställa våtmarken och i stället använda den nuvarande åkermarken till bete sommartid när våtmarken delvis torkar upp. En förprojektering har genomförts som visar att det finns förutsättningar att skapa en våtmark på runt 20 hektar, med en vattenspegel som tidvis blir ca 14 hektar stor. Nästan hela den berörda ytan består av kärrtorv och avrinningsområdet till våtmarken är ca 600 ha, varav merparten skog.
Syfte
Projektet syftar till att utreda och projektera våtmarken för att slutligen kunna söka tillstånd för restaurering, vilket inbegriper omprövning av dikesföretaget på platsen. Projektet ska: • Utreda den exakta omfattningen av våtmarken och de ytor som ska ingå • Analysera näringshalt i matjorden för att avgöra vilka ytor/lager som bör schaktas för att undvika näringsläckage vid återvätning. Detta ska vägas mot nyttan av att lämna kvar orörda lager av kärrtorven.
• Utreda hur angränsande åkermark behöver förstärkas med massor och/eller förbättrad dränering för att inte drabbas negativt av en högre vattennivå i området • Markersättningar till de markägare som lider ekonomisk skada av våtmarken (t.ex. för avverkning av skog) • Utreda flödesregimen och lämplig konstruktion av utloppet från våtmarken • Utifrån ovan utredningar låta ompröva dikesföretaget och söka vattendom för att återställa Danesjö med en tydlig ansvarsfördelning för de ingående markägarna.
Bakgrund
Kalmarsundskommisionen och Hushållningssällskapet har genom framgångsrikt samarbete i LOVA-projektet ”Forsätt LEVA” kommit i kontakt med dikesföretaget för Danesjö, som ligger vid samhället Kåremo knappt 2 mil norr om Kalmar. Företaget bildades 1906-07 genom laga syneförrättning och har som mål att dika ut och avvattna markerna i Danesjö, som av namnet framgår var ett synnerligen blött område. En stor del av ytan består därför av kärrtorv. Sedan tillkomsten av dikesföretaget har avvattningen fått förstärkas med pumpar i många års tid för att torka ut åkermarken tillräckligt. Dikesföretaget är aktivt och består idag av sju markägare.
Projektet har tillkommit eftersom medlemmarna i dikesföretaget har tröttnat på omaket med att torrlägga markerna, som på senare tid har blivit alltmer kostsamt och krävande. De har ställts inför valet att renovera pumpanläggningen och att fortsätta betala dyrt för pumpning, eller att tillåta området att återgå till sin forna karaktär. Med rådande elpris var det inte ett svårt val att hellre vilja återskapa våtmarksområdet i Danesjö och sommartid i stället använda nuvarande odlingsmark till bete.
Hela dikesföretaget omfattar en yta på 33,5 hektar varav ungefär hälften skulle kunna omvandlas till våtmarksyta, med en vattenspegel som vinterhalvåret täcker ca 14 hektar. Sommartid kommer markerna naturligt att torka upp tillräckligt för att kunna betas men det bör även finnas en regleringsmöjlighet för att vid behov sakta tappa ur en del av vattnet i våtmarken så att betesarealen säkerställs under sommaren. På så vis kan åtgärden i även bidra till att jämna ut flödena över året när de annars skulle börja sina i Danesjö kanal. Avsikten är även att låta anlägga ett antal djuphålor i våtmarken där vattnet kan finnas kvar även under sommarperioden. Dessa djuphålor kan ha dubbla funktioner som ”översomringsplatser” för vattenlevande arter och dessutom tjäna som branddammar vid eventuell skogsbrand. Vi har redan gjort viss förprojektering för att kontrollera förutsättningarna för att återskapa våtmarken i Danesjö samtidigt som produktiv delar av åkermark ska få finnas kvar. Dessutom har vi haft dialog med samtliga berörda markägare som alla är positiva till att återskapa våtmarken. För att säkerställa att den åkermark som inte lämpar sig för att bli våtmark fortsatt ska kunna brukas, kommer dessa markers dräneringar att behöva ses över för att säkerställa funktionen. Dessutom behöver det utredas i vilken utsträckning den odlade matjorden i Danesjö behöver flyttas och till vilken åkermark denna ska flyttas. Det finns ytor av åkermark som behöver fyllas upp för att få ett önskvärt dräneringsdjup om våtmarken återställs.
Lokala aktörer
Dikningsföretaget i Danesjö (08-puf-425) och Hushållningssällskapet i Kalmar/Kronoberg
Projektets bidrag till miljökvalitetsmålen och långsiktigt och varaktigt naturvårdsarbete i kommunen
Projekt är ett led i arbetet med att förbättra statusen på kommunens vattendrag och kustvatten. Det primära syftet är att minska läckaget av närings från översvämningsdrabbad åkermark och samtidigt verka för att återväta torvmark. Det medverkar till följande miljömål: • Myllrande våtmarker eftersom projektet ämnar skapa mer våtmark i avrinningsområdet.
• Ingen övergödning genom mindre risk för direkt näringsläckage från vattenskadad åkermark samt i viss mån retention av näring i genomströmmande vatten.
• Ett rikt odlingslandskap genom att marken runt våtmarken nyttjas för bete vilket kan ge upphov till värdefulla strandängar.
• Levande sjöar och vattendrag genom minskat läckage av närsalter från åkermark samt upptag i våtmarkerna.
• Ett rikt växt- och djurliv i och med att det ämnar skapa fler livsmiljöer som kan gynna ett stort antal arter.
• Hav i balans samt levande kust och skärgård genom att mängden av näringsämnen som når kusten minskar • Grundvatten av god kvalitet kan påverkas positivt genom ökad grundvatteninströmning från våtmarker i landskapet.
• Begränsad klimatpåverkan. Återvätning av torvmark utgör ett viktigt verktyg för att minska utsläpp av växthusgaser.
Projektet bygger på intresse och engagemang från lokala markägare vilket är en förutsättning för att våtmarker så som denna kan återställas. Genom att offentliga myndigheter hjälper till att genomföra projektet skapas många goda synergier som lägger grunden för vidare naturvårdsarbete i kommunen. Våtmarken kommer ligga nära samhället Kåremo (och E22) och blir därmed ett lättillgängligt besöksmål för naturintresserade. Dessutom går kustjärnvägen så pass tätt intill att den skulle kunna gå att se från tågfönstret om det inte vore för ett mindre stycke skog. Projektet har därmed goda förutsättningar för att skapa ett stort lokalt intresse.
Projektets långsiktiga effekter
Om våtmarken i Danesjö kan återställas kommer det bidra till en varaktig vattenmiljö i landskapet som kan existera under lång tid. Den kommer ge positiva effekter på djurlivet på platsen samt bidra till minskat näringsläckage och utsläpp av växthusgaser, vilket möter flera av vår tids utmaningar. Våtmarken kan även sätta Kåremo på kartan genom att det blir en av de största våtmarkerna i kommunen.
Omfattar ansökan åtgärder för vilka stöd sökts eller beviljats enligt annan författning?
Nej
Åtgärder
Åtgärd 1
Beviljad
Utredningar , se projektbeskrivning
Total kostnad Värde ideellt arbete Sökt bidrag Beviljat bidrag 100 000 kr 0 kr 90 000 kr 90 000 kr Åtgärd 2
Beviljad
Framtagande av underlag för tillståndsansökan vattenverksamhet, se projektbeskrivning
Total kostnad Värde ideellt arbete Sökt bidrag Beviljat bidrag 300 000 kr 0 kr 270 000 kr 270 000 kr Åtgärd 3
Beviljad
Projektledning
Total kostnad Värde ideellt arbete Sökt bidrag Beviljat bidrag 100 000 kr 0 kr 90 000 kr 90 000 kr
Summa åtgärder
Total kostnad | Värde ideellt arbete | Sökt bidrag | Beviljat bidrag | |
---|---|---|---|---|
Åtgärd 1 | 100 000 kr | 0 kr | 90 000 kr | 90 000 kr |
Åtgärd 2 | 300 000 kr | 0 kr | 270 000 kr | 270 000 kr |
Åtgärd 3 | 100 000 kr | 0 kr | 90 000 kr | 90 000 kr |
Summa | 500 000 kr | 0 kr | 450 000 kr | 450 000 kr |
Utbetalningstakt bidrag
År |
Sökt bidrag
( % av total ) |
Beviljat bidrag
( % av total ) |
---|---|---|
2022 | 0 kr | 337 000 kr ( 74,89 % ) |
2023 | 100 000 kr ( 22,22 % ) |
0 kr |
2024 | 225 000 kr ( 50,00 % ) |
0 kr |
2025 | 0 kr | 0 kr |
2026 | 125 000 kr ( 27,78 % ) |
113 000 kr ( 25,11 % ) |
Fördelat | 450 000 kr | 450 000 kr |
Kvar att fördela | 0 kr | 0 kr |
Fördelat
Sök bidrag
450 000 kr
Beviljat bidrag
450 000 kr
Kvar att fördela
Sökt bidrag
0 kr
Beviljat bidrag
0 kr
I vilken omfattning stödjer projektet de globala hållbarhetsmålen?
Ingen fattigdom
Ingen betydelseIngen hunger
Ingen betydelseHälsa och välbefinnande
Ingen betydelseGod utbildning för alla
Ingen betydelseJämställdhet
Ingen betydelseRent vatten och sanitet
Liten betydelseHållbar energi för alla
Ingen betydelseAnständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Ingen betydelseHållbar industri, innovationer och infrastruktur
Ingen betydelseMinskad ojämlikhet
Ingen betydelseHållbara städer och samhällen
Ingen betydelseHållbar konsumtion och produktion
Ingen betydelseBekämpa klimatsförändringen
Liten betydelseHav och marina resurser
Ingen betydelseEkosystem och biologisk mångfald
Stor betydelseFredliga och inkluderande samhällen
Ingen betydelse
I vilken omfattning stödjer projektet genomförande av miljökvalitetsmålen?
Miljökvalitetsmål
Ingen betydelse
Liten betydelse
Stor betydelse
Begränsad klimatpåverkan
Stor betydelseFrisk luft
Ingen betydelseFörsurning
Ingen betydelseGiftfritt
Ingen betydelseOzonskikt
Ingen betydelseStrålning
Ingen betydelseÖvergödning
Stor betydelseSötvatten
Stor betydelseGrundvatten
Liten betydelseKust och hav
Stor betydelseVåtmark
Stor betydelseSkog
Ingen betydelseOdlingslandskap
Ingen betydelseFjäll
Ingen betydelseBebyggelse
Ingen betydelseDjur och växter
Stor betydelse
Syfte för våtmarksprojekt
Syfte för våtmarksprojekt (för åtgärdskategori 7 och 8)
Ingen betydelse
Liten betydelse
Stor betydelse
Ökad vattenhushållning
Liten betydelseUtjämning av vattenflöden
Stor betydelseÖkad grundvattenbildning
Liten betydelseMinska risk för översvämning
Liten betydelseVattenkvalitet minska näringsämnen
Stor betydelseVattenkvalitet minska miljögifter
Liten betydelseÖka naturliga våtmarksnaturtyper
Stor betydelseÖka artificiella våtmarksnaturtyper
Liten betydelseGynna rödlistade arter
Liten betydelseGynna arter generellt
Stor betydelseFörbättra grön infrastruktur
Liten betydelseMinska klimatpåverkan
Stor betydelseÖka klimatanpassning
Liten betydelseFörberedelsearbete
Stor betydelse
Politikområden
Område | Andel | Motivering |
---|---|---|
Övrigt av betydelse för naturvård | 100% | Restaurera våtmark |
Finansiärer
Namn | Typ | Kontanta medel | Egen arbetsinsats | Värde ideellt arbete | |
---|---|---|---|---|---|
Kalmar | Kommun | 50 000 kr | 0 kr | 0 kr | |
Summa | 50 000 kr | 0 kr | 0 kr | Totalt 50 000 kr |
Summa
Kontanta medel
50 000 kr
Egen arbetsinsats
0 kr
Värde ideellt arbete
0 kr
Här anger länsstyrelsen villkor som projektet kommer att få om det beviljas . Dessa syns endast när status på projektet är 'inskickad'. Efter beviljande syns de villkor som valts i fliken slutrapport under motivering och villkor.
Filnamn | Filtyp | |
---|---|---|
Projektbeskrivning LONA - Återställ Danesjö.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
Danesjö förslag fastighetskartan 221130.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
Flygbild.JPG | image/jpeg | Ladda ner bilaga |
Beslut om beviljat LONA-bidrag Återställ Danesjö.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
Bilaga LONA Ekonomisk redovisningsmall.xlsx | application/vnd.ms-excel | Ladda ner bilaga |
Drivs av
Kommun och förening i samverkan
Senaste statusändring
-
Genomförande och erfarenheter
2024 Året inleddes med ett möte med dikesföretaget där syftet var att titta igenom (samråds)underlaget som konsulten hade tagit fram gällande restaurering av Danesjö. Konsulten och Kalmar kommun var på plats i Kåremo och presenterade förslaget samt förklarade processen med att söka vattendom. Dikesföretaget var positivt till förslaget som helhet men eftersom våtmarken involverar många markägare behövde vi efter mötet ha enskilda dialoger med några markägare för att reda ut vissa praktiska aspekter på deras respektive fastigheter. Det var nödvändigt eftersom det kan vara svårt att beröra allt på ett gemensamt möte, och den enskilda dialogen bygger också relation och förtroende mellan projektets parter. Samrådsunderlaget kunde därefter färdigställas och skickades in till Länsstyrelsen i början av maj och i mitten av juni hölls ett samrådsmöte. Länsstyrelsen lyfte då fram vissa aspekter som de önskade skulle belysas lite extra i den fortsatta processen, så som hur den historiska utbredningen av våtmarken hade sett ut och vilka naturvärden som finns på åkerholmarna i det berörda området. Samrådskretsen utökades även något till att innefatta markägare som förvisso inte skulle beröras av åtgärden enligt utredningen, men det ansågs viktigt att dessa fick möjlighet att ta del av underlaget för att skingra orosmoln kring våtmarkens påverkansområde. Endast Trafikverket yttrade sig och de såg inte att åtgärden skulle ha negativ påverkan på deras järnväg. Samrådsredogörelsen skickades in i början av september och kort därpå fattade Länsstyrelsen beslutet att åtgärden inte kunde anses ha betydande miljöpåverkan. Därmed var samrådsprocessen avslutad och arbetet med att ta fram ansökningshandlingar och miljökonsekvensbeskrivning kunde påbörjas. Arbetet med detta pågick under hösten och i december var arbetet i stort sett klart. Planen är att under början av 2025 ha ett nytt möte med dikesföretaget där den färdiga ansökan/utredningen presenteras och undertecknas av markägarna.
2023 Under projektets första år låg fokus på att förankra projektet hos dikesföretaget och markägarna som ingår i detta, samt upphandling av en konsult som skulle utveckla och utreda förslaget för en återvätning innan prövning. Under våren hölls ett möte med dikesföretaget där vi (Kalmar kommun och åtgärdssamordnare från Hushållningssällskapet) informerade om att LONA-projektet hade blivit beviljat och att vi tilldelats medel för att utreda och därefter söka vattendom för en restaurering av Danesjö. Vi gick översiktligt igenom vad processen med att söka tillstånd för vattenanläggningen innefattar och avsikten att anlita en erfaren konsult för att driva detta i mål. Inför detta fick dikesföretagets medlemmar underteckna samarbetsavtal med Kalmar kommun där de förband sig att aktivt medverka i processen att genomföra projektet. Under våren hölls sedan separata möten i fält med olika markägare för att ta del av deras önskemål och tankar om restaureringen. Därtill diskuterades praktiska förutsättning kring den egna marken kopplat till avverkningar, grävarbeten, hantering av stenmurar osv. Under sommar/höst upphandlades en konsult med uppdraget att bistå Kalmar kommun i tillståndsprocessen. Konsulten ansvar blev att utföra de utredningar och ta fram de underlag som krävs för att kunna söka vattendom för restaureringen, i vilket det ingår att ta fram en ansvarsfördelning i den långsiktiga skötseln av våtmarken. Kommunen å sin sida åtog sig att ansvara för kontakten med dikesföretaget/markägarna och gentemot myndigheter. I slutet av året hade ett konkret förslag på våtmarkens utbredning och diverse schaktarbeten tagits fram som skulle förankras med dikesföretaget som helhet samt de enskilda markägarna innan den fortsatta prövningen för vattenanläggningen.
Långsiktiga effekter från naturvårdssynpunkt
Projektet kan bidra till kunskapen och acceptansen kring att restaurera dikade våtmarker. I detta ligger inte minst att löpande involvera markägarna så att de känner sig delaktiga i processen. Om projektet faller ut väl och våtmarken i Danesjö kan återställas kommer det bidra till en varaktig vattenmiljö i landskapet som kan existera under lång tid. Den kommer ge positiva effekter på djurlivet på platsen; särskilt fåglar kan gynnas eftersom våtmarken blir relativt stor. Utöver detta kan våtmarken bidra till bättre vattenbalans i landskapet samt på sikt bidra till vattenrening och kolbalans. Våtmarken kan även sätta Kåremo på naturvårdskartan genom att det blir en av de största våtmarkerna i kommunen och länet.
Hur kommer projektets återstående uppföljning och utvärdering att gå till?
Projektets målsättning är att ta fram ett förslag på hur våtmarken kan restaureras och söka vattendom för ett senare genomförande. Projektet fortlöper enligt plan och vi siktar på att kunna lämna in en ansökan till domstolen under början av 2025. Avstämning mot dikesföretaget och enskilda markägare sker löpande så att alla ska kunna vara delaktiga efter intresse och förmåga. Utvärdering sker gentemot ambitionen att återställa våtmarken i så oförvanskat skick som möjligt, men samtidigt ta tillvara markägarnas intressen och önskemål för att ett genomförande ska vara möjligt. Om markägarna är delaktiga i processen och utformningen skapas även bättre förutsättningar för den långsiktiga skötseln av våtmarken.
Har flera aktörer varit inblandade i projektet?
Ja
Beskriv i så fall samverkan
Samverkan har skett med LOVA-projektet "Fortsätt LEVA" i vilket åtgärdssamordnare Jan Wågesjö från Hushållningssällskapet initialt deltagit i dialog och markägarmöten. I samrådsprocessen togs kontakt med fler markägare än initialt planerat för eftersom det fanns farhågor hos vissa att en restaurering av våtmarken skulle påverka längre uppströms än vad utredningen visade. Detta bedömdes vara viktigt att inte skapa oro i onödan.
Omfattar ansökan åtgärder för vilka stöd sökts eller beviljats enligt annan författning?
Nej
Åtgärder
Åtgärd 1
Utredningar , se projektbeskrivning
Total kostnad Värde ideellt arbete Beviljat bidrag Beviljat 100 000 kr 0 kr 90 000 kr Utfall - - - Åtgärd 2
Framtagande av underlag för tillståndsansökan vattenverksamhet, se projektbeskrivning
Total kostnad Värde ideellt arbete Beviljat bidrag Beviljat 300 000 kr 0 kr 270 000 kr Utfall - - - Åtgärd 3
Projektledning
Total kostnad Värde ideellt arbete Beviljat bidrag Beviljat 100 000 kr 0 kr 90 000 kr Utfall - - -
Summa beviljat
Total kostnad | Värde ideellt arbete | Beviljat bidrag | |
---|---|---|---|
Åtgärd 1 | 100 000 kr | 0 kr | 90 000 kr |
Åtgärd 2 | 300 000 kr | 0 kr | 270 000 kr |
Åtgärd 3 | 100 000 kr | 0 kr | 90 000 kr |
Beviljat | 500 000 kr | 0 kr | 450 000 kr |
Summa utfall
Total kostnad | Värde ideellt arbete | Beviljat bidrag | |
---|---|---|---|
Åtgärd 1 | - | - | - |
Åtgärd 2 | - | - | - |
Åtgärd 3 | - | - | - |
Utfall | 0 kr | 0 kr | 0 kr |
Utbetalningstakt bidrag
År |
Belopp per år
( % av total ) |
---|---|
2022 | 337 000 kr ( 74,89 % ) |
2023 | 0 kr |
2024 | 0 kr |
2025 | 0 kr |
2026 | 113 000 kr ( 25,11 % ) |
Summa fördelat | 450 000 kr |
Kvar att fördela | 0 kr |
Projektets kostnader per kostnadsslag
Kostnadsslag | Kostnad |
---|---|
Arbetskostnad inklusive ideellt arbete | 0 kr |
Material | 0 kr |
Köpta tjänster | 0 kr |
Resor | 0 kr |
Övrigt | 0 kr |
Summa fördelat | 0 kr |
Kvar att fördela | 0 kr |
I vilken omfattning stödjer projektet de globala hållbarhetsmålen?
Ingen fattigdom
Ingen betydelseIngen hunger
Ingen betydelseHälsa och välbefinnande
Ingen betydelseGod utbildning för alla
Ingen betydelseJämställdhet
Ingen betydelseRent vatten och sanitet
Liten betydelseHållbar energi för alla
Ingen betydelseAnständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Ingen betydelseHållbar industri, innovationer och infrastruktur
Ingen betydelseMinskad ojämlikhet
Ingen betydelseHållbara städer och samhällen
Ingen betydelseHållbar konsumtion och produktion
Ingen betydelseBekämpa klimatsförändringen
Liten betydelseHav och marina resurser
Ingen betydelseEkosystem och biologisk mångfald
Stor betydelseFredliga och inkluderande samhällen
Ingen betydelse
I vilken omfattning stödjer projektet genomförande av miljökvalitetsmålen?
Miljökvalitetsmål
Ingen betydelse
Liten betydelse
Stor betydelse
Begränsad klimatpåverkan
Stor betydelseFrisk luft
Ingen betydelseFörsurning
Ingen betydelseGiftfritt
Ingen betydelseOzonskikt
Ingen betydelseStrålning
Ingen betydelseÖvergödning
Stor betydelseSötvatten
Stor betydelseGrundvatten
Liten betydelseKust och hav
Stor betydelseVåtmark
Stor betydelseSkog
Ingen betydelseOdlingslandskap
Ingen betydelseFjäll
Ingen betydelseBebyggelse
Ingen betydelseDjur och växter
Stor betydelse
Syfte för våtmarksprojekt
Syfte för våtmarksprojekt (för åtgärdskategori 7 och 8)
Ingen betydelse
Liten betydelse
Stor betydelse
Ökad vattenhushållning
Liten betydelseUtjämning av vattenflöden
Stor betydelseÖkad grundvattenbildning
Liten betydelseMinska risk för översvämning
Liten betydelseVattenkvalitet minska näringsämnen
Stor betydelseVattenkvalitet minska miljögifter
Liten betydelseÖka naturliga våtmarksnaturtyper
Stor betydelseÖka artificiella våtmarksnaturtyper
Liten betydelseGynna rödlistade arter
Liten betydelseGynna arter generellt
Stor betydelseFörbättra grön infrastruktur
Liten betydelseMinska klimatpåverkan
Stor betydelseÖka klimatanpassning
Liten betydelseFörberedelsearbete
Stor betydelse
Politikområden
Område | Andel | Motivering |
---|---|---|
Övrigt av betydelse för naturvård | 100% | Restaurera våtmark |
Finansiärer
Namn | Typ | Kontanta medel | Egen arbetsinsats | Värde ideellt arbete | |
---|---|---|---|---|---|
Kalmar | Kommun | 50 000 kr | 0 kr | 0 kr | |
Summa | 50 000 kr | 0 kr | 0 kr | Totalt 50 000 kr |
Summa
Kontanta medel
50 000 kr
Egen arbetsinsats
0 kr
Värde ideellt arbete
0 kr
Projektets villkor
Typ | Villkor | Beskrivning | Uppfyllt |
---|---|---|---|
LST | 11. | Faktiska utgifter samt kostnader för arbetstid (både kommunal, ideell eller annan) liksom tidrapporter ska kunna verifieras på begäran av Länsstyrelsen samt vid revision. | Nej |
LST | 11. | Informationsmaterial som tas fram inom projektet ska vara tillgängligt på kommunens webbplats. | Nej |
LST | 12. | Allt material som tas fram och presenteras digitalt ska vara tillgängligt för alla. Till exempel ska en rapport sparas i lämpligt digitalt format, som en pdf-fil, och inte vara inskannade för att möjliggöra att de kan läsas upp i olika talsyntesprogram. | Nej |
LST | 13. | Projektet ska presenteras på kommunens webbplats under projektets löptid. | Nej |
LST | 5. | Förändringar av projektets åtgärder, resultat, budget eller tidsplan ska godkännas av Länsstyrelsen. Anmälan ska ske i god tid. Om projektet inte kan fullföljas ska Länsstyrelsen underrättas omgående. | Nej |
LST | 6. | En verksamhetsrapport ska inrapporteras i LONA-registret och en pdf av rapporten ska e-postas till Länsstyrelsen senast den 1 mars varje år. | Nej |
LST | 7. | En slutrapport ska inrapporteras i LONA-registret och en påskriven utskrift ska lämnas in till Länsstyrelsen senast tre månader efter det att projektet är genomfört. | Nej |
LST | 8. | Vid marknadsföring och information om projektet samt i alla dokument som framställs inom projektet ska det tydligt framgå att ”Statliga bidrag till lokala naturvårdsprojekt medfinansierar genomförandet av detta projekt”. Det gäller böcker, rapporter, broschyrer, informationstavlor, pressmeddelanden, hemsidor m.m. Naturvårdsverkets symbol ”LONA” kan användas där så är lämpligt. | Nej |
Fritext | 1. | Bidraget får enbart användas för de åtgärder och de resultat som anges i detta beslut. Följande åtgärder ska genomföras och resultat uppnås för att sökanden ska ha rätt till hela bidraget: a) Utredning, kartläggning och provtagning inför framtagande av underlag och tillståndsansökan till Mark- och Miljödomstolen för omprövning av dikesföretag och våtmarksåtgärd Återställ Danesjö. b) Projektledning. | Nej |
Fritext | 2. | Projektet ska vara genomfört senast den 31 december 2025. | Nej |
Fritext | 3. | Förankring av åtgärdens utformning ska ske med Länsstyrelsen innan tillståndsprocessen inleds. | Nej |
Motivering till beslut
Länsstyrelsen anser att projektet uppfyller kraven enligt förordningen (2003:598) om statliga bidrag till lokala naturvårdsprojekt. Projektet syftar till Förberedelsearbete inför restaurering eller anläggande av våtmark (kategori 8). Projektet bidrar till att uppfylla miljökvalitetsmålen Begränsad klimatpåverkan och Myllrande våtmarker.
Länsstyrelsen gör bedömningen att projektets totalkostnad är motiverad ur naturvårdssynpunkt. Kommunen har, tillsammans med Hushållningssällskapet, haft god dialog med berörda markägare som samtliga står bakom åtgärdsförslaget. Positivt är att kommunen har fokus på väldigt lite schaktning och istället dämma för att minska klimatgasutsläpp från torvmarken.
Bilagor från ansökan
Filnamn | Filtyp | |
---|---|---|
Projektbeskrivning LONA - Återställ Danesjö.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
Danesjö förslag fastighetskartan 221130.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
Flygbild.JPG | image/jpeg | Ladda ner bilaga |
Beslut om beviljat LONA-bidrag Återställ Danesjö.pdf | application/pdf | Ladda ner bilaga |
Bilaga LONA Ekonomisk redovisningsmall.xlsx | application/vnd.ms-excel | Ladda ner bilaga |